Om Utmattning

BLI KVITT DIN UTMATTNING OCH LÄR DIG HANTERA STRESS

Följ Utmattningsfri på:

ALLRA SENASTE TIPS

Jag märker en tydlig trend på sociala medier.

De utbrända och utmattade, som nyligen varit på ett avstämningsmöte med läkare, handläggare från Försäkringskassan och ofta arbetsgivare, där man ska prata om återgång till arbete och eventuell arbetsträning, råkar ut för något konstigt. Deras sjukintyg precis innan arbetsträningen ska påbörjas blir helt plötsligt inte godkänt av Försäkringskassan. Det ifrågasätts formuleringar och efterfrågas en massa exempel på vad man inte klarar att utföra på sitt arbete.

Jag ser det så ofta att jag börjar undra om det är någon ny metod att låta bli att betala ut sjukförsäkringen. Någon som precis fått upp hoppet och tror att hon/han ska få hjälp med återanpassningen till ett arbete, står helt plötsligt helt utförsäkrad. De flesta får panik och återfall. Totalt omänskligt, för de flesta har ingen som kan hjälpa dem att slåss och själva orkar de inte med det vardagliga, så överklagan uteblir. Ens egna motiveringar och beskrivningar av hur sjukdomen påverkar en godtas inte av Försäkringskassan för de vill ha ett läkarutlåtande. Moment 22.


VIKTIGT!!!

Du har alltid rätt att söka sjukpenning på nytt med ett nytt sjukintyg, MEN kom ihåg att anmäla dig på Arbetsförmedlingen samma dag som du får beslut om utförsäkring från Försäkringskassan. Annars blir du av med din sjukpenning och kan inte få någon ny sjukpenning. Anmälan till Arbetsförmedlingen gör du på nätet. Arbetsförmedlingen har särskild personal som handlägger denna formalitet, så ingen kommer tvinga dig ut på heltids jobbjakt medan du är sjukskriven.

BLI KVITT DIN UTMATTNING

Låt oss tillsammans bemästra utmattning, utmattningssyndrom och stress.


Du kan lära dig och träna dig till ett utmattningsfritt liv som du är nöjd med. I ett steg-för-steg rehabiliteringsprogram som grundar sig på den allra senaste forskningen kring utmattningssyndrom, hjärnplasticitet, stressens påverkan, samt på egna erfarenheter och medveten  närvaro som  Mindfulness mm. Där nya och gamla metoder vävs in för bästa resultat. Kunskapen är omvandlad till övningar och uppdrag som tar dig framåt steg för steg, dag för dag och vecka för vecka.  Ett väldigt prisvärt steg-för-steg rehabiliteringsprogram  som tar upp de flesta aspekter av utmattningssyndromet. Allt bekvämt digitalt levererat till dig så du kan träna när  och där du vill och orkar.


Träna upp  och få kontroll på dina  färdigheter, som man förr tog för givna. Rusta dig själv för att klara din vardag på nytt. Bygg upp ett set med verktyg att hantera stress bättre och känna igen stressituationer, så de inte tar all din energi. Lär dig att  vila.

I maj publicerade VeckoRevyn en bra lista med symptom ur den utmattades synvinkel.

Den sammanfattar utmattningen så bra.

TankeDagbok


Fick veta att min sjukgymnast inte skulle komma tillbaka än. Hennes vikarie skulle sluta och likaså den andra ordinarie sjukgymnasten. Arbetsterapueten skulle också sluta nu. Blev lite chockad för om 1 till 2 veckor är de inte där längre och vi patienter som ofta är beroende av en kontinuitet har ingen aning om denna stora förändring. Är du utbränd är du beroende av rätt info en bra bit i förväg, så du kan processa infon och hinna förhålla dig till den, hitta en trygg punkt och sen landa.


Min reflektion i backspegeln

För knappt ett år sen hade jag brutit ihop och varit sänkt och förtvivlad i flera dagar. En sån nyhet hade tagit all min energi och ork i 2-3 veckor. Jag hade inte kunnat tänka klart och i minst 2-3 dagar hade det varit chock och panik.

Idag kunde jag ta infon med förvåning men med ro i kroppen och knoppen. Min lilla värld gick inte under. Jag kunde ställa några frågor på plats och ta reda på vad det innebar för mig, samt vad nästa steg var för min del. Sen kunde jag träna som vanligt och gå hem med ett leende på läpparna. Det är förlust för oss patienter just nu och kul för vikarien som får fast jobb där hon ville vara. De nya kanske är hur bra som helst och det blir en vinst för alla i slutändan. :-) Så är jag kapabel att tänka nu. Skulle aldrig gå för knappt ett år sen. Håll ut alla som fortfarande på väg dit!


Jessica Bladh sjukskrevs för utmattning 2014.  På Hjärnans dag 2018 berättade hon om sin långa väg tillbaka, hur hon kämpat mot myndigheter, om sin hjärntrötthet, men också om den arbetsträning som gör att hon utvecklar ny tillit till sin egen förmåga.


2018-04-20

Martin Ingvar är professor i integrativ medicin på Karolinska Institutet. Han föreläste om vad som händer i hjärnan under lång och ohälsosam stress på Hjärnans Dag 2018. En lång tid efter en episod med utmattningssyndrom är kroppens förmåga att svara på stress inte återställd och risken för återinsjuknande kvarstår.


2018-04-20

Anders Hansen sammanfattar forskningen om motionens påverkan på vår hjärna.

Så påverkas du av stress

Agneta Sandström som har doktorerat på sin forskning kring skillnader mellan depression och utmattningssyndrom.

Intervjun är från 2012.

"Change your Brain, Change your Life"

av Daniel Amen

Malou Efter tio i TV4 från 2016-03-14: Höjdhopparen Linus Thörnblad hoppade sig så sjuk att han var tvungen att avbryta idrottskarriären. Efter sju år sa kroppen stopp.

Jessica Almenäs hos Malou Efter tio i TV4

Nyhetsmorgon i TV4 från 2016-03-29: 32 000 personer sjukskrivs varje år på grund av stress. Arbetshälsoekonomen Malin Lohela Karlsson berättar vad arbetsgivarna kan göra.

Saker du inte ska säga till någon som är utbränd eller utmattad.

Vilka symptom är vanliga för stress och utbrändhet? Om man har magkatarr, sömnstörningar och kommunens sämsta immunförsvar? Ska man ta det på allvar då? JA!

Hjärnforskning är väldigt viktig

Det är extremt viktigt med pågående hjärnforskning, så att de som fått sitt liv förstört av utmattningssyndrom kan få rätt hjälp.

Läs gärna Marie Åsbergs artikel i Hjärnfonden. Hon är Senior professor vid Karolinska Institutet.

TankeDagbok


Denna TankeDagbok siktar på hög igenkänningsfaktor. Den ska fyllas med tankar, funderingar, tillbakablickar och reflektioner från den utmattade hjärnan. Den allra senaste tanken finns alltid längre upp på sidan och flyttas hit, när en ny ska skrivas. Håll till godo!


******

Fick veta att min sjukgymnast inte skulle komma tillbaka än. Hennes vikarie skulle sluta och likaså den andra ordinarie sjukgymnasten. Arbetsterapueten skulle också sluta nu. Blev lite chockad för om 1 till 2 veckor är de inte där längre och vi patienter som ofta är beroende av en kontinuitet har ingen aning om denna stora förändring. Är du utbränd är du beroende av rätt info en bra bit i förväg, så du kan processa infon och hinna förhålla dig till den, hitta en trygg punkt och sen landa.


Min reflektion i backspegeln

För knappt ett år sen hade jag brutit ihop och varit sänkt och förtvivlad i flera dagar. En sån nyhet hade tagit all min energi och ork i 2-3 veckor. Jag hade inte kunnat tänka klart och i minst 2-3 dagar hade det varit chock och panik.

Idag kunde jag ta infon med förvåning men med ro i kroppen och knoppen. Min lilla värld gick inte under. Jag kunde ställa några frågor på plats och ta reda på vad det innebar för mig, samt vad nästa steg var för min del. Sen kunde jag träna som vanligt och gå hem med ett leende på läpparna. Det är förlust för oss patienter just nu och kul för vikarien som får fast jobb där hon ville vara. De nya kanske är hur bra som helst och det blir en vinst för alla i slutändan. :-) Så är jag kapabel att tänka nu. Skulle aldrig gå för knappt ett år sen. Håll ut alla som fortfarande på väg dit!


Copyright @ All Rights Reserved

Text, innehåll och foto K. Andersson på Utmattningsfri.se

Photo by Danielle MacInnes and Mohamed Nohassi on Unsplash.

Bank